HET BESTE ‘DIEET’…

Zie je door de bomen het bos niet meer als het gaat om je voedingsplan? Of denk je dat maar 1 soort ‘dieet’ ècht werkt, maar zie je niet genoeg resultaat?


Ieder lichaam reageert anders dus er is niet één dieet dat het beste werkt. Het is een kwestie van onderzoeken en lang genoeg volhouden om te zien wat het voor jou doet.

Veel sporters zweren bij IIFYM (If it fits your macros) of IF (Intermittent Fasting). Als je daarmee verschil ziet en voelt en je het vol kunt houden, vooral doorgaan! Als je liever geen maaltijden overslaat omdat je geniet van je ontbijt, lunch en diner, is IF misschien niet zo’n goed idee.

Als je geen verstand hebt van micronutrienten (vitamine en mineralen) kun je misschien beter niet beginnen aan IIFYM. Ben je een genetisch wonder dan zal waarschijnlijk alles voor je werken.

Ik zelf heb veel goede resultaten gezien bij mijn cliënten door ze regelmatig te laten eten met een persoonlijke berekening van calorieën, eiwitten, koolhydraten en vetten. Ook vind ik de timing van het eten van eiwitten belangrijk.

Tegenwoordig hoor ik vaak; iedereen weet wel hoe hij/zij moet afvallen, een trainer/voedingsdeskundige is gewoon een stok achter de deur. Ja, dat is deels waar, iedereen weet dat als je niks eet je afvalt en iedereen weet dat als je faalt met je dieet je de discipline niet hebt om door te gaan en je dus iemand nodig hebt die de stok achter de deur is.

Als je serieuze fitnessdoelen hebt zoals spiermassa opbouwen of vetverliezen dan zul je een manier van eten moeten vinden dat bij jou past en wat je je leven lang kunt volhouden (en dat is dus niet koolhydraat arm, vetarm, juicen enz).

Weet je nog dat ik zei; ieder lichaam reageert anders? Ja? Volg dan niet gelijk het zelfde ‘dieet’ als die influencer of celeb, maar kijk wat jij de rest van je leven kunt volhouden en probeer dat langere tijd met behulp van een coach die je voedingsplan regelmatig aanpast om progressie te blijven maken.